woensdag 2 september 2009

Inleiding nº 1 van: TROELA, DE LIEFSTE HEX VAN SPANJE

    Dit is de barse bungalow waar Troela woont

Vroeger was het een Kasteel dat rond het jaar 1300 AD werd gebouwd. Je kunt er naar toe klimmen. Als je dan 300 meter hoog aankomt sta je stom van verbazing...





In een van mijn boekenkasten vond ik het manuscript van het vijfde boek van Troela terug. Een kopie ervan is bij Paul Eichenberger de fijne tekening van Troela en de uil maakte. Ik heb kopieën van het manuscript gestuurd aan een van mijn zeven zussen én aan mijn twee kinderen die samen 'Branine' heten. Dat kan alléén bij Hexen en Tovenaars...  




Lieve lezeres of lezerik,

TROELA is een heks van 417 jaar jong en heeft het al lang in Spaans Catalonië naar haar zin. Vierhonderdenzeventien zijn veel jaren, maar dat mag de buik van lezeressen en lezers (señoras en señoritas gaan altijd voor) nog nauwelijks rimpelen. Er zijn hexen die echt duizenden jaren oud zijn. 


Over het wie, het wanneer, het wat en vooral het hoe van deze ijzersterke en aantrekkelijke dame-op-leeftijd ga ik later vertellen. Ik heb het woord 'Troelisme' bedacht om zeker zeker geen verwarring te stichten tussen de apekolerige wijsheren en wijsgeren die al te vaak met driemiljoenzeshondeenentachtig (3.000.681) ideeën door het leven gaan. Het 'Troelisme' heeft een apart studieus blog waar u van alles kwijt kunt


Ik beloof dat ik én Troela ons aan het geschreven woord houden. Bij deze inleiding volsta ik met het plaatsen van de fraaie afbeelding die Paul Eichenberger maakte van mijn lieve Hex. Daar moet u het vandaag echt even mee doen.


In de rommel die het Archief van mijn computer is vond ik ook nog een afbeelding van haar woonplaats. Dat is het eeuwenoude Kasteel van Torroella de Montgrí.*** Daar woont ze samen met Sinterklaas en zijn hele Hofhouding inclusief de Pietermannen...als dat hele gezelschap niet in Nederland of in Bari in Italië zijn. Dáár is Sinterklaas de Patroon van de Stad en wordt door de inwoners aanbeden. 


Liefst vier manuscripten heb ik verloren door mijn wat wilde en nomadische bestaan. Maar de namen van de mensen met wie Troela leefde en nu soms nóg leeft en belangrijke gebeurtenissen waar ze bij was staan in mijn geheugen.


Alle goeds en voor uw mogelijk Troelerige toekomst en alvast veel plezier !


Jan Arends alias Janosj, de vinder en uitvinder van deze charmante Hex met haar dochter, kleindochter, volgsters en volgers, haar toeters en haar bellen en vooral: haar bezem die nu met voor- en achteruit-versnelling én...maar dát blijft 
nog een geheim voor een volgende keer !


ÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑÑ

***Spreek dit woord langzaam maar heel dikwijls uit:


torrowéljademondgrí


Als het je lekker in de mond begint te liggen ken je al drie woorden Catalaans. Dat is een heel mooie en rijke taal.
Het is de eerste taal waarin boeken werden uitgegeven !



                                                               JANOSJ











1 opmerking: